Vuilwatertank

Vuilwatertank, hoe staat het daar mee?

Wat is er na het artikel / oproep van Rob Biersma in het PION Nieuws (49) van november 2004, betreffende de verplichting van een vuilwatertank voor alle recreatie schepen per 01-01-2009 eigenlijk gebeurt. Er is veel gebeurd, er is een echte vuilwatertank voor de Pion ontworpen, gemaakt en ingebouwd in februari 2006 in de Escape. Daarna is het helaas op alle fronten stil geworden. Maar hoe is de vuilwatertank nu ontstaan en ingebouwd?

Wat zijn de mogelijkheden in een Pion.

In een Pion zijn er voor deze vuilwatertank diverse mogelijke plaatsen, en zoals Rob Biersma al aangaf is niet elke plaats in iedere Pion beschikbaar. De mogelijke plaatsen in een Pion zijn o.a. bijvoorbeeld, in de voorpiek, één van de twee watertanks ervoor gebruiken, achter het toilet, in de bakskist, dit kan laag of hoog zijn en achter de motor. Alle opties op twee na zitten onder de waterlijn en deze moeten dan ook altijd leeggepompt of leeggezogen worden. De twee opties boven de waterlijn zijn, hoog in de bakskist of achter het toilet. Het voordeel hiervan is dat ze zelflozend zijn. Als we de vuilwatertank alleen voor fecaliënhoudend water gebruiken en niet voor het z.g. grijswater, dan gaat de voorkeur uit naar de hoge tank. Zou je deze opties ook willen gaan gebruiken voor grijswater, dan moet je dit wel overpompen. Tevens moet er dan wel een afsluiter of klep tussen zitten i.v.m. stankoverlast. Grijswater mag (nog) wel op het oppervlakte water geloosd worden.

Welk materiaal

De materialen die men voor deze tank kan gebruiken lopen uiteen van, flexibele rubber (kwetsbaar), kunststof (op termijn niet dampdicht), polyester of RVS.

Welke keuze wordt het.

De toiletruimte heeft bij mij de voorkeur gekregen, de ruimte achter het toilet is perfect, bevindt zich boven de waterlijn, en de bestaande huiddoorvoer met kogelkraan kan gebruikt worden. Ook de afzuigpijp zit hierbij direct en recht onder het gangboord en alle aansluitvoorzieningen blijven kort. Het schuifkastje kan en moet ook gehandhaafd blijven e.e.a. i.v.m. de aansluitingen en het z.g. inspectieluik. De toiletpot zit in de Pionnen echter niet altijd op dezelfde plaats, hij kan namelijk als je in het toilet staat, met de deur aan je rechterhand, aan de linker- of aan de rechter kant zitten. Het is daarom makkelijk als de vuilwatertank zowel links als rechts op het toilet kan worden aangesloten.

De afvoerslang van het toilet is aangesloten op de bovenzijde van de vuilwatertanktank, het hoogste punt hiervan zit ± 15cm onder het gangboord en zal zo het eventueel hevelen tegengaan. Als de tank voor 90% gevuld is, moet de boot minimaal 45˚ slagzij maken wil deze gaan hevelen en of overlopen. Over S.B. gebeurt er in principe niets, omdat het rubber Lipventiel van het toilet zichzelf nagenoeg afsluit en ook nog eens door de aanwezige waterkolom in de afvoerslang wordt dichtgedrukt. Over B.B. kan de tank eventueel wel gaan overlopen door het ont- en beluchtingsgat, en komt de inhoud in het oppervlaktewater terecht. Raakt de tank echt vol, waardoor er eventueel een probleem zou kunnen ontstaan, ja? Dan blijft er toch maar één optie over, even de buitenkraan open zetten.

 

Materiaal keuze.

Om de tank tegen de romp van hout / polyester te maken voorzie ik persoonlijk toch de nodige problemen. Zoals bijvoorbeeld alleen al het geheel vloeistofdicht tegen de romp te lamineren, vooral in deze kleine ruimte. En dan daarna de eventuele mogelijke, wijzigingen, aanpassingen uit te voeren, of in de toekomst lekkages / scheuren te moeten repareren, dat is geen echte fijne klus. Ik zit zelf in de fijnmetaal, dus misschien daarom wel de volgende voorkeur. Een losse tank van RVS AISI 316 1,5mm dik en gepassiveerd. De voordelen hiervan zijn, het materiaal ademt niet, dus geen ranzige luchtjes, de naden zijn vloeistofdicht en eventueel vooraf daarop te controleren. Eventuele wijzigingen en of aanpassingen in een later stadium zijn makkelijker uit te voeren. En bevalt de vuilwatertank geheel niet, dan kan hij zonder problemen zo weer verwijderd worden.

Het volume van de vuilwatertank.

Is de vraag die overblijft, hoe groot moet nu het volume van deze vuilwatertank nu eigenlijk worden en of zijn? Even ter indicatie; reëel gesproken, als je met vier personen op open water of zee vaart, moet je al over een redelijke tankvolume kunnen beschikken. Want wat is nu 50 of 100 liter, als je schat dat er bijvoorbeeld met één toiletgang al gouw 3 liter buitenwater met toevoeging e.d. wordt doorpomp (±10 slagen?, per slag ± 0,3 liter is 3 liter+… ). Dan gaat het toch wel hard, want 3+…. x 4 personen is dat al 12+…. liter na één rondje tafelen, laat staan bij zwaar tafelen (Raasdonders met …… ) en of bij een langere tocht van een dag of ……. ?

Goed, groot of klein, je moet ook niet roomser worden als de Paus, en is het probleempje van een volle vuilwatertank in principe heel snel opgelost. Dus ben ik begonnen met het uitdenken, schetsen, positie bepalen, het op- en uitmeten e.d. van een tank. Inhoud geschat rond de ±38 liter, groot genoeg voor het lichte- en eventuele zware tafelwerk.

 

  • Inbouw-schets V.W.T.-1-Inbouw-schets V.W.T.-1-
  • Inbouw-schets V.W.T.-2-Inbouw-schets V.W.T.-2-
  • Inbouw-schets V.W.T.-3-Inbouw-schets V.W.T.-3-
  • Inbouw-schets V.W.T.-4-Inbouw-schets V.W.T.-4-

Simple Image Gallery Extended

Div.Schetsen


Het eerste model.

Met deze gegevens heb ik eerst een prototype van karton gemaakt, om de juiste vorm en de positie van de aansluitingen te kunnen bepalen en eventueel eenvoudig aan te passen.

 

  • Proto V.W.T.-1-Proto V.W.T.-1-
  • Proto V.W.T.-2-Proto V.W.T.-2-
  • Proto V.W.T.-3-Proto V.W.T.-3-

Simple Image Gallery Extended

Kartonnen Prototype

De z.g. centrale afvoer van de tank is naar de zijkant verplaatst, recht onder de afzuigpijp. Dit geeft een vloeiende en makkelijkere aansluiting op de huiddoorvoer. Bij een eventuele verstopping in de afvoerleiding, kan deze ook bereikt worden via de afzuigpijp. Onderin de afzuigpijp zit een aanslag, dat als men bij het afzuigen gebruik maakt van een z.g. afzuigpijp i.p.v. een rubber- of schroefdop, kan deze niet verder naar beneden gezogen worden waardoor hij afgesloten wordt.

Uitwerken naar een maattekening.

Na het perfectioneren van het prototype, heb ik een maatschets gemaakt om de rest verder te kunnen laten uitwerken.

 

  • Schets Proto V.W.T.-B-Schets Proto V.W.T.-B-

Simple Image Gallery Extended

Maatschets

De tank is verder in Pro-Enginering uitgewerkt en zijn er programma’s gemaakt voor o.a. de lasermachine. In de huidige vorm heeft de vuilwatertank een volume van 42 liter.

 

  • vuilwatertank-1vuilwatertank-1
  • vuilwatertank-2vuilwatertank-2
  • vuilwatertank-3vuilwatertank-3
  • vuilwatertank-4vuilwatertank-4

Simple Image Gallery Extended

3D Afbeeldingen

Het aanpassen van toiletruimte.

Het schuifkastje moet in zijn geheel gedemonteerd worden en de bodemplaat komt te vervallen. De bovenzijde van de tank komt op dezelfde hoogte als de bovenzijde van de kastplank. De voorzijde van de tank komt gelijk met de achterzijde van het geleide balkje van de schuifdeurtjes te zitten. Op de zijschotten in het toilet komt aan beide kanten een montagebalk van ± 3,0x10,0x400,0 waarvan de lange achterkant gedeeltelijk schuin wegloopt i.v.m. de rompvorm. Deze twee balken worden verlijmt met epoxy en met nog extra vijf houtdraai-bouten vast gezet. De extra ruimte in de lengte richting tussen de vuilwatertank en de balken is ±1,0cm , dit om de onderlinge verschillen in de Pionnen eventueel te kunnen opvangen. Op deze balken komt de vuilwatertank te hangen en wordt vanaf de voorzijde met zes houtdraai-bouten vastgeschroefd. De zichtbare hoekstukken met bouten van de vuilwatertank kunnen visueel worden weggewerkt met een houten afdekstrookje. Afhankelijk van de aansluitingszijde moet in een van de schuifdeurtjes een uitsparing gezaagd worden t.b.v. het koppelstuk voor de toilet afvoerslang. De positie van de gaten voor de beluchting in de romp en de afzuigdoorvoer in het dek worden bepaald en gemaakt als de tank gemonteerd kan worden.

  • IMG_3293IMG_3293

Simple Image Gallery Extended


 

Oude situatie

Het RVS prototype.

Een complete RVS tank, inclusief passieveren heb ik als prototype op mijn werk kunnen laten maken. In de najaarsvergadering van november 2005 heb ik de vuilwatertank meegenomen om deze daar te demonstreren e.d. Men was wel geïnteresseerd e.d., maar minder gecharmeerd van het gewicht, pfff, leeg ±15 Kg.! Deze reactie had ik ook wel enigszins verwacht, want het gros van de aanwezigen vaart ook wedstrijden. Als schipper zit je dan niet op weer 15 Kg extra ballast te wachten, tenzij men het Klassenvoorschrift ook gaat aanpassen. Het enthousiasme om een dergelijk vuilwatertank te gaan inbouwen was en is dan ook nog ver te zoeken, men verwacht en denkt eigenlijk dat het allemaal niet z’n vaart zal lopen. En hoe wil men lozingen controleren, dit zou dus eigenlijk alleen met een heterdaadje kunnen.

Wat zal deze vuilwatertank ongeveer kosten.

Als prijsindicatie (2005) komt deze tank bij een bestelserie van bijvoorbeeld 30 stuks kaal op ± €375,=. Geheel kompleet met koppelstukken, afsluitdop, slangen+klemmen, beluchting ventiel, dekdoorvoer e.d., exclusief de kogelkranen (aanwezig) komt hij op ± €475,=. Hierbij komen dan nog wel wat extra kosten voor het aanpassen van de toiletruimte t.a.v. hout, epoxy, schroeven en eventueel het arbeidsloon voor het laten maken, aanbrengen en monteren van de tank.

 

  • IMG_3301IMG_3301
  • IMG_3303IMG_3303
  • IMG_3306IMG_3306

Simple Image Gallery Extended

RVS Vuilwatertank

Inbouwen van de tank.

Door de vuilwatertank op zijn plaats te hangen kan de positie van de gaten voor de beluchting in de romp en de afzuigdoorvoer in het dek bepaald worden en geboord. Na het kitten en monteren van de romp- en dekdoorvoer kan de tank met de gemonteerde koppelstukken en slangen ingebouwd en afgemonteerd worden. Hierna kan het geleide balkje voor de schuifdeurtjes, en de afdekstroken gemonteerd worden. De schuifdeurtjes plaatsen, in het linker of rechter schuifdeurtje de uitsparing voor de afvoerslang van het toilet aftekenen en erin maken. Deze terug plaatsen en de vuilwatertank is klaar voor gebruik.

 

 

  • DSC00009 2DSC00009 2
  • DSC00742 2DSC00742 2
  • DSC00750 2DSC00750 2
  • DSC00751DSC00751
  • DSC00752DSC00752
  • DSC00753DSC00753

Simple Image Gallery Extended

 

Nieuwe situatie met vuilwatertank

Conclusie.

De vuilwatertank in de Pion werkt en voldoet uitstekend. Geen enkel probleem onder helling en of ranzige luchtjes. Een tankvlotter met meter zou nog een mooie (luxe) uitbreiding zijn, alleen de prijs/pret verhouding staan mij nog even niet aan. Maar wat niet is kan natuurlijk nog komen. Wij met de Escape voldoen nu wel aan de huidige wettelijke Milieu eisen, en bij het gebruik van het (onderwater)toilet in een haven of bij een eiland kan men in het laatste geval met een gerust hart bij en om onze Pion zwemmen e.d. Met het Pionnenweekend van 2006 in Uitdam is er door verschillende Pion eigenaren een schouw aan boord van de Escape uitgevoerd t.a.v. deze vuilwatertank, en de reacties waren ook zeer positief. Misschien komen er nu toch meer geïnteresseerde. Het leegzuigen van de tank heb ik tot op heden nog niet gedaan, ook omdat het gebruik van de toilet gering is, dus op ruimwater gaat de buitenkraan even open. In de praktijk is gebleken dat het wel verstandig is om bij het verlaten van het schip voor langere tijd, er voor te zorgen dat er altijd een paar liter water in de tank blijf zitten. De tank moet bij voorkeur niet droog komen te staan, om o.a. bijvoorbeeld eventueel papier-maché vorming te voorkomen. De afzuigstations in de havens zijn ook nog niet zo dik bezaait ofschoon er de laatste twee jaar wel steeds meer bij komen, het zijn tenslotte ook geen geringe investeringen. Lange wachttijden en of filevorming bij deze stations heb ik nog niet gesignaleerd, en daar is volgens mij ook weinig of geen spraken van. Ik doe mijn uiterste best dit afzuigen van een vuilwatertank eerst eens bij een ander te opserveren, en in de zeven jaar tijd dat ik nu deze tank aan boord heb is me dat één keer bij toeval gelukt. In 2009 lagen wij in de Marina Volendam, daar stond ik net op het juiste moment in het havenkantoor, toen er iemand binnen om te informeren naar de afzuiginstallatie en hoe dit in zijn werk ging. Eindelijk, dan ga ik het toch een keer meemaken. Zet u de slurppijp met rubbermanchet maar op de dekdoorvoer, aandrukken en draait u nu de kogelkraan maar open was de instructie van de havenmeester. De pomp slaat aan, en met een enorme zuigkracht werd de vuilwatertank in luttele seconden leeggezogen, is hij nu al leeg vraagt de schipper. Ja meneer, dit is ook een echte pomp, was het antwoord van de havenmeester. Nou, zowel de schipper als meerdere belangstellende stonden een beetje verbouwereerd te kijken, en enkele vroegen zich dan ook af hoe vol deze vuilwatertank wel niet gezeten had. Volgens de vuilwatertankmeter en de schipper zat de tank wel degelijk vol en dat is goed voor 50 liter. Rond 2009-2010 kwam men waarschijnlijk ook tot ontdekking dat bij verscheidene afzuigstations de afzuigkracht te groot was in combinatie met de standaard beluchtingsdoorlaat van rond 16,0mm, en dan door de oplopende vacuüm enkele tanks zelfs implodeerden. Vetus is toen met een Vacuümgestuurde beluchtingsklep op de markt gekomen. Deze klep opent zich automatisch bij een oplopend vacuüm en laat de lucht daardoor in de tank. Deze beluchter heb ik toen voor alle zekerheid ook maar in de deksel van het inspectiegat gemaakt.

Ps. Hebt u interesse gekregen, en zijn er nog meer geïnteresseerde, alle gegevens, files e.d. zijn in bezit van de PionKlasse. Let wel, om de prijs redelijk te houden moet de bestelserie toch minimaal rond de 30 stuks liggen.

John Willemse van de ”Escape”

 

 

trailer