Algemeen

De Pionklasse

Historie

De eerste serie Pionnen wordt in 1973 bij scheepswerf Van de Stadt in Zaandam gebouwd. In datzelfde jaar staat de Pion als showmodel op de HISWA watersporttentoonstelling. Daarna zijn er door meerdere scheepwerven Pionnen gebouwd; Lewin (Vianen), Meijer (Balk) en Frans Maas (Breskens). De laatste Pion werd in de jaren 90 gebouwd door Van der Rest (Kats)

Eenheid

De Nationale eenheidsklasse Pion bestaat inmiddels bijna 50 jaar en kent daardoor een rijke geschiedenis. De Pion staat bekend om haar uitstekende zeileigenschappen en is uitermate zeewaardig en is geschikt voor zowel langere toertochten als voor fanatiek wedstrijdzeilen. Het schip kan nog steeds goed meekomen in handicap wedstrijden en een actieve groep wedstrijdzeilers is regelmatig te vinden bij de diverse wedstrijden op de Nederlandse wateren. Elk najaar ontmoeten de Pion eigenaren elkaar tijdens het NK-Pion waar op het water elke meter telt en op de wal in een gezellige sfeer wordt nagepraat.

Ervaring

De laatste jaren wordt door een toenemend aantal Pion-eigenaren tijd en moeite gestopt in het opknappen van hun schip. Inmiddels varen veel Pionnen weer rond in erg mooie staat. Er is veel technische kennis en zeil ervaring, die graag wordt gedeeld met de minder ervaren zeilers.

Lidmaatschap

Steun de pionklasse met uw lidmaatschap. Uw lidmaatschap is belangrijk voor de pionklasse. Als trotse eigenaar van een pion wilt u natuurlijk ook de pionklasse steunen. Met een lidmaatschap steunt u de pionklasse met de volgende punten:

  • Promotie Pion
  • Toer en wedstrijden
  • Informatiewebsite
  • Aanspreekpunt voor alle Pionnen

Hieronder kunt u zich inschrijven voor het lidmaatschap van de pionklasse:
Kosten:

  • Lidmaatschap schipper: 30 euro
  • Lidmaatschap bemanningslid: 12,50 euro